Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego we Włodowicach

ĆWICZENIA SŁUCHOWE

Ćwiczenia słuchowe

 

 


są bardzo ważną grupą ćwiczeń, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego.

Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.


Przykłady ćwiczeń dla dzieci młodszych:

 

-„ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.

 -„ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze np. piłki, kasztana, kamienia - rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.

 -Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką
o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody (z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.

 -Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

 -Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.

 -Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.

 -Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.



Przykłady ćwiczeń dla dzieci starszych:

 

-Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa (na ręce) przy wybrzmiewaniu sylab.

 -Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.

 -Dzielenie na sylaby imion dzieci (na początku łatwych).

 -Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.

 -Wyszukiwanie imion, przedmiotów rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.