Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego we Włodowicach

DZIECKO NIEPEŁNOSPRAWNE W RODZINIE - EFEKTY DLA RODZEŃSTWA

Konsekwencje niepełnosprawności dziecka dla jego rodzeństwa

 

 

  • Wczesna konfrontacja z przykrymi przeżyciami emocjonalnymi (lęk, smutek i żal)
  • Częste faworyzowanie niepełnosprawnego dziecka i zakaz rywalizacji
  • Narastające poczucie winy
  • Ograniczenie dostępności rodziców
  • Ograniczone szanse tworzenia relacji z rówieśnikami
  • Konieczność zamiany ról wg chronologii urodzeń (młodsze dziecko wchodzi w rolę starszego)
  • Nasilanie się poczucia zagrożenia
  • Stygmat niepełnosprawności - odmienność własnej rodziny od innych

 

 

Warunki pozytywnego rozwoju sprawnego rodzeństwa

 

  • Akceptacja niepełnosprawnego dziecka przez rodziców
  • Umiejętność tworzenia granic własnej indywidualności i życia według własnych priorytetów
  • Przyznanie sobie prawa d przeżywania i przejawiania negatywnych emocji
  • Nieodczuwanie wstydu i zażenowania w kontaktach niepełnosprawnego rodzeństwa z otoczeniem
  • Planowanie własnej przyszłości niezależnie od faktu posiadania niepełnosprawnego dziecka w rodzinie

 

 

Formy pomocy dla rodzeństwa

.

  • Otwarte rozmowy oraz dostosowane do wieku przekazy dotyczące niepełnosprawności, sposobów wsparcia, perspektyw życiowych
  • Kontaktowanie się i omawianie problemów z wychowawcami i nauczycielami sprawnych dzieci
  • Społeczno-ekonomiczne wsparcie dla rodzeństwa, zwłaszcza rodzeństwa pochodzącego z rodzin dysfunkcyjnych lub zaniedbanych społecznie:

-     w kontaktach z trudnymi, agresywnymi dziećmi niepełnosprawnymi

-     w sytuacjach konfliktowych w środowisku społecznym

 

 

Formy pomocy dla rodziny

 

  • Wnikliwa analiza problemów rodziny oraz współdecydowanie o postępowaniu i działaniach terapeutycznych
  • Działania doradcze i terapeutyczne powinny być starannie dostosowane do dynamiki relacji panujących w rodzinie oraz budowane na istniejącym potencjale
  • W planowaniu terapii dziecka niepełnosprawnego należy uwzględnić sytuację psychospołeczną i materialną oraz możliwe problemy rodzeństwa

 

.

Pozytywne aspekty posiadania niepełnosprawnego rodzeństwa

 

  • Rodzeństwo dzieci niepełnosprawnych wcześnie doświadcza dodatkowych obowiązków i nowych wyzwań
  • Funkcjonowanie w towarzystwie dziecka niepełnosprawnego może stymulować rozwój osobisty i kształtowanie charakteru
  • Pełnosprawne rodzeństwo osiąga z wiekiem stabilną osobowość, wysoką empatię, dojrzałość i postawę altruizmu
  • Rodzeństwo charakteryzuje w późniejszym okresie tolerancja, wrażliwość, zdolność radzenia sobie z sytuacjami stresogennymi oraz zaangażowanie społeczne
  • Pokonanie „kryzysów życiowych” jest łatwiejsze dzięki wcześniejszemu treningowi zachowań przystosowawczych w rodzinie

 

 

Współpraca z rodzicami

 

  • Niwelowanie lęku
  • Przekazanie odpowiedniej wiedzy z zakresu postępowania i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych z koncentracją na budowanie niezależności, samodzielności i zwiększenie sprawności
  • Przekazanie wiedzy z zakresu rodzajów i dostępności pomocy instytucjonalnej (programy i zadania funduszy celowych), organizacyjnej, psychologicznej i informacyjnej
  • Rzetelna informacja dotycząca indywidualizacji usprawniania dziecka
  • Włączanie rodziców w organizację i przebieg zajęć rehabilitacyjnych, szkoleń, warsztatów, imprez, wycieczek
  • Modyfikowanie postaw rodziców wobec dzieci (niepełnosprawnych i pełnosprawnego rodzeństwa)

 

 

Cechy terapeuty społecznego

 

  • Empatia
  • Cierpliwość
  • Wyrozumiałość
  • Opanowanie swoich emocji
  • Komunikacja różnymi możliwymi kanałami
  • Akceptacja osoby z problemami
  • Życzliwość
  • Umiejętność pracy z osobami niepełnosprawnymi jak i z rodziną takiej osoby

.

.

Formy pomocy osobom niepełnosprawnym

 

.

  • Ośrodki pomocy społecznej

◦     Specjalistyczne usługi opiekuńcze

◦     Pomoc finansowa

◦     PFRON

◦     Ośrodki wsparcia dziennego

◦     Środowiskowe domy samopomocy

◦     Warsztaty terapii zajęciowej

 

  • System oświaty

◦     Szkoły specjalne 

◦     Klasy integracyjne

◦     Świetlice środowiskowe

 

  • Otwarty rynek pracy

◦     Zakłady pracy chronionej

◦     Przedsiębiorstwa ekonomii społecznej

 

  • Służba zdrowia

◦     Szpitale

◦     Ośrodki rehabilitacji

◦     Przychodnie