Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego we Włodowicach
-
Kartka z kalendarza
DZIECKO NIEPEŁNOSPRAWNE W RODZINIE - EFEKTY DLA RODZEŃSTWA
Konsekwencje niepełnosprawności dziecka dla jego rodzeństwa
- Wczesna konfrontacja z przykrymi przeżyciami emocjonalnymi (lęk, smutek i żal)
- Częste faworyzowanie niepełnosprawnego dziecka i zakaz rywalizacji
- Narastające poczucie winy
- Ograniczenie dostępności rodziców
- Ograniczone szanse tworzenia relacji z rówieśnikami
- Konieczność zamiany ról wg chronologii urodzeń (młodsze dziecko wchodzi w rolę starszego)
- Nasilanie się poczucia zagrożenia
- Stygmat niepełnosprawności - odmienność własnej rodziny od innych
Warunki pozytywnego rozwoju sprawnego rodzeństwa
- Akceptacja niepełnosprawnego dziecka przez rodziców
- Umiejętność tworzenia granic własnej indywidualności i życia według własnych priorytetów
- Przyznanie sobie prawa d przeżywania i przejawiania negatywnych emocji
- Nieodczuwanie wstydu i zażenowania w kontaktach niepełnosprawnego rodzeństwa z otoczeniem
- Planowanie własnej przyszłości niezależnie od faktu posiadania niepełnosprawnego dziecka w rodzinie
Formy pomocy dla rodzeństwa
.
- Otwarte rozmowy oraz dostosowane do wieku przekazy dotyczące niepełnosprawności, sposobów wsparcia, perspektyw życiowych
- Kontaktowanie się i omawianie problemów z wychowawcami i nauczycielami sprawnych dzieci
- Społeczno-ekonomiczne wsparcie dla rodzeństwa, zwłaszcza rodzeństwa pochodzącego z rodzin dysfunkcyjnych lub zaniedbanych społecznie:
- w kontaktach z trudnymi, agresywnymi dziećmi niepełnosprawnymi
- w sytuacjach konfliktowych w środowisku społecznym
Formy pomocy dla rodziny
- Wnikliwa analiza problemów rodziny oraz współdecydowanie o postępowaniu i działaniach terapeutycznych
- Działania doradcze i terapeutyczne powinny być starannie dostosowane do dynamiki relacji panujących w rodzinie oraz budowane na istniejącym potencjale
- W planowaniu terapii dziecka niepełnosprawnego należy uwzględnić sytuację psychospołeczną i materialną oraz możliwe problemy rodzeństwa
.
Pozytywne aspekty posiadania niepełnosprawnego rodzeństwa
- Rodzeństwo dzieci niepełnosprawnych wcześnie doświadcza dodatkowych obowiązków i nowych wyzwań
- Funkcjonowanie w towarzystwie dziecka niepełnosprawnego może stymulować rozwój osobisty i kształtowanie charakteru
- Pełnosprawne rodzeństwo osiąga z wiekiem stabilną osobowość, wysoką empatię, dojrzałość i postawę altruizmu
- Rodzeństwo charakteryzuje w późniejszym okresie tolerancja, wrażliwość, zdolność radzenia sobie z sytuacjami stresogennymi oraz zaangażowanie społeczne
- Pokonanie „kryzysów życiowych” jest łatwiejsze dzięki wcześniejszemu treningowi zachowań przystosowawczych w rodzinie
Współpraca z rodzicami
- Niwelowanie lęku
- Przekazanie odpowiedniej wiedzy z zakresu postępowania i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych z koncentracją na budowanie niezależności, samodzielności i zwiększenie sprawności
- Przekazanie wiedzy z zakresu rodzajów i dostępności pomocy instytucjonalnej (programy i zadania funduszy celowych), organizacyjnej, psychologicznej i informacyjnej
- Rzetelna informacja dotycząca indywidualizacji usprawniania dziecka
- Włączanie rodziców w organizację i przebieg zajęć rehabilitacyjnych, szkoleń, warsztatów, imprez, wycieczek
- Modyfikowanie postaw rodziców wobec dzieci (niepełnosprawnych i pełnosprawnego rodzeństwa)
Cechy terapeuty społecznego
- Empatia
- Cierpliwość
- Wyrozumiałość
- Opanowanie swoich emocji
- Komunikacja różnymi możliwymi kanałami
- Akceptacja osoby z problemami
- Życzliwość
- Umiejętność pracy z osobami niepełnosprawnymi jak i z rodziną takiej osoby
.
.
Formy pomocy osobom niepełnosprawnym
.
- Ośrodki pomocy społecznej
◦ Specjalistyczne usługi opiekuńcze
◦ Pomoc finansowa
◦ PFRON
◦ Ośrodki wsparcia dziennego
◦ Środowiskowe domy samopomocy
◦ Warsztaty terapii zajęciowej
- System oświaty
◦ Szkoły specjalne
◦ Klasy integracyjne
◦ Świetlice środowiskowe
- Otwarty rynek pracy
◦ Zakłady pracy chronionej
◦ Przedsiębiorstwa ekonomii społecznej
- Służba zdrowia
◦ Szpitale
◦ Ośrodki rehabilitacji
◦ Przychodnie