Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego we Włodowicach
-
Kartka z kalendarza
ĆWICZENIA DLA DYSLEKTYKÓW
Ćwiczenia dla dyslektyków
Ćwiczenia: ZABURZENIA ANALIZY I SYNTEZY WZROKOWEJ
A. na materiale obrazkowym
Etapy pracy |
Czynności |
1. rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach |
- loteryjki, domino obrazkowe - rozpoznawanie obrazków opisywanych słownie - dobieranie par przedmiotów |
2. układanie według zasady podobieństwa |
- wyszukiwanie różnic, podobieństw - dobieranie obrazka do jego schematu - zabawa „kto zmienił miejsce?” i „co do czego pasuje?” |
3. rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku |
- dobieranie obrazków z określoną czynnością - nazywanie czynności - demonstrowanie ruchem zilustrowanej czynności - odgadywanie czynności przedstawionej ruchem - wyszukiwanie obrazków opisanych słownie |
4. rozpoznawanie przebiegu zdarzeń na obrazkach |
- porządkowanie historyjek obrazkowych - dobieranie dobrych/złych obrazków do podanego napisu - opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku |
5. składanie całości z części |
- dobieranie części do całości - układanie obrazków po ich uprzednim rozcięciu |
B. na materiale geometrycznym
Etapy pracy |
Czynności |
1. rozpoznawanie jednakowych kształtów |
- różnicowanie figur geometrycznych: kształt, kolor, itp. - szeregowanie figur wg określonych zasad - dobieranie odpowiedniego rysunku |
2. prawidłowe wyróżnianie narysowanych figur |
- obrysowywanie prostych figur - kopiowanie przez kalkę - łączenie kropek - rysowanie z pamięci - rysownie pod dyktando |
3. wyróżnianie i odtwarzanie narysowanych figur |
- geometryczne loteryjki - mozaikowe układanki - geometryczne domino - odtwarzanie z pamięci wcześniej widzianych wzorów - różnicowanie kształtów - odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków |
C. na materiale literopodobnym
Etapy pracy |
Czynności |
1. rozpoznawanie znaków graficznych i liter (bez wprowadzania nazw liter) |
- segregowanie liter: identyczne kształty - wyszukiwanie takiej samej litery wśród innych - wyszukiwanie liter w tekście - odtwarzanie w pamięci uprzednio widzianych wzorów |
2. różnicowanie znaków graficznych i liter podobnych |
- segregowanie liter o podobnym kształcie - domino literowe - różnicowanie/zakreślanie/kolorowanie liter mylonych |
3. rozpoznawanie i różnicowanie sylab |
- wyszukiwanie demonstrowanej sylaby wśród innych - wyodrębnianie sylab w wyrazach - domino sylabowe |
4. rozpoznawanie i różnicowanie krótkich wyrazów |
- wyszukiwanie takich samych wyrazów - wyszukiwanie wyrazów podobnych - tworzenie wyrazów podobnych |
Ćwiczenia: KOORDYNACJA WZROKOWO - RUCHOWA
Etapy pracy |
Czynności |
1. podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała |
- ćwiczenia marszu, biegu - ćwiczenia na równoważni - zabawy skoczne - zabawy ze skakanką |
2. usprawnianie manipulacji przedmiotami |
- zabawy z piłką/balonem - rzucanie do celu - zabawy z woreczkami - przenoszenie piramidek ułożonych z pudełek/klocków - rozpoznawanie przedmiotów z zawiązanymi oczami - dopasowywanie elementów o tych samych kształtach |
3. kojarzeni doznań ruchowych z obrazami graficznymi |
- kreślenie dużych płynnych linii w powietrzu/na tablicy/na piasku - zamalowywanie dużych powierzchni - zamalowywanie dużych figur na tablicy/papierze |
4. kontrola wykonywanego ruchu graficznego |
- obrysowywanie szablonów figur - kopiowanie przez kalkę - malowanie w obrębie konturów - rysowanie po śladzie - kolorowanie obrazków - labirynty - łącznie wyznaczonych punktów, krzyżówki i dyktanda graficzne |
5. usprawnienie celowych i precyzyjnych ruchów rąk oraz ich współdziałanie - wycinanki, wydzieranki, wyklejanki |
- lepienie z plasteliny/modeliny/gliny/ciasta - zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie - układanie kompozycji wg wzoru - nawlekanie koralików - malowanie pędzelkiem na szkle |
6. ćwiczenia dokładnej kontroli nad ruchami graficznymi |
- rysowanie/układanie wzorów/szlaczków - zagadki rysunkowe - kreślenie różnego rodzaju linii - kropkowanie kwadratów - kończenie rysunku wg eksponowanego wzoru |
7. ćwiczenia kontroli nad wykonywaniem ruchów w odtwarzaniu symboli graficznych |
- rysowanie po śladzie znaków graficznych - kreślenie kształtów literopodobnych w liniach |
Ćwiczenia: ZABURZENIA ORIENTACJI W PRZESTRZENI
Etapy pracy |
Czynności |
1. wyrabianie i utrwalanie orientacji na schemacie własnego ciała |
- różnicowanie prawej i lewej strony ciała - odtwarzanie prostych układów - wykonywanie układów pod dyktando |
2. łączenie ruchów z obrazami wzrokowymi |
- układanie na stoliku różnych przedmiotów: nad/pod linią - układanie przedmiotów stosownie do polecenia: wyżej/niżej/obok/przed/za… - śledzenie przedmiotu + ruch na sygnał - rysowanie figur pod dyktando - zabawa „Idź prosto, 2 kroki w prawo…” (do celu) - drogi w labiryntach - „pussy” |
3. ćwiczenia umiejętności prawidłowego różnicowania układów asymetrycznych |
- określanie położenia przedmiotów względem siebie (z zabawką) - geometryczna układanka „niżej – wyżej” - gra „Piotruś” z układami graficznymi - mozaiki, tangramy |
4. kierowanie się schematami przestrzennymi w działaniu |
- szlaczki z figur geometrycznych - łączenie kropek - wycinaki - gry przestrzenne – np. puzzle |
Ćwiczenia: ZABURZENIA ANALIZY I SYNTEZY SŁUCHOWEJ
Etapy pracy |
Czynności |
1. odtwarzanie struktur dźwiękowych |
- odtwarzanie (wystukiwanie/klaskanie) struktur dźwiękowych wg wzoru - różnicowanie nagranych dźwięków - graficzne odtwarzanie słyszanych dźwięków |
2. różnicowanie sygnałów dźwiękowych |
- określanie strony, z której dochodzi dźwięk - różnicowanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty i instrumenty - zastępowanie poleceń słownych systemami dźwięków |
3. wyróżnianie wyrazów w zdaniu |
- podział zdanie na wyrazy - liczenie wyrazów w zdaniach - jakie to zdanie: „Dzisiaj stop mamy stop ładną stop…” lub „kakasia kadzisiaj kasię kanie…” - kończenie rozpoczętych zdań - budowanie zdań z podanego wyrazu |
4. wyróżnianie sylab |
- podział wyrazu na sylaby - zabawa w kończenie słów - zabawa z piłką/bębenkiem – rzucanie/wystukiwanie sylab - rebusowe loteryjki - wyszukiwanie wyrazów w wyrazie - liczenie sylab w wyrazie - układanie wyrazów z sylab - uzupełnianie wyrazów brakującymi sylabami |
5. wyróżnianie głosek |
- wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie - różnicowanie głosek podobnych fonetycznie - segregowanie obrazków, których nazwy rozpoczynają się określoną głoską (rzut kostką) - łączenie rysunków wg określonej zasady, np. wyraz kończy się na „K” = następny zaczyna się literą „K” - tworzenie wyrazów z ostatnich/pierwszych głosek pokazywanych obrazków |
6. ćwiczenia w czytaniu |
- ćwiczenia syntezy sylabowej (sylaba w okienku) - ćwiczenia syntezy głoskowej - „przesuwaczki” sylabowe - ćwiczenia czytania z przeciąganiem - sylabowe i obrazkowo – sylabowe domina - dobieranie podpisu do obrazka |
Ćwiczenia: ZABURZENIA LATERALIZACJI
Etapy pracy |
Czynności |
1. podnoszenie sprawności obu rąk |
- kreślenie w powietrzu dużych kształtów kulistych obiema rękami - zamalowywanie dużych powierzchni obiema rękami - kreślenie równocześnie obiema rękami jakichś wzorów wzdłuż linii pionowej (choinki) |
2. usprawnianie ruchów palców u obu rąk |
- wyścigi pionkami między prawa i lewą ręką - zabawa „pada deszcz” – kropkowanie obiema rękami - ugniatanie kul z plasteliny obiema rękami jednocześnie - malowanie prostych wzorów po zamalowanej powierzchni – rysikiem/ołówkiem - zbieranie drobnych elementów obiema rękami - lepienie z plasteliny |
3. stopniowe usprawnianie ręki prawej |
- obrysowywanie szablonów figur geometrycznych (od lewej do prawej) - zapełnianie obrysowanych szablonów - rysowanie linii pionowych i poziomych, - rysowanie krzyża - rysowanie po śladzie |
4. doskonalenie ręki prawej |
- liczenie kratek, zamalowywanie co drugiej kratki - obrysowywanie szablonów na papierze w kratkę - rysowanie szlaczków w kratkach - kreślenie znaków literopodobnych |